Blogi

Liikenteen muutos (28.03.2019)

Suomi pyörii pyörillä.EU on tehnyt uusia linjauksia liikenteeseen liittyen, en ole koskaan ollut EU:n ylimpiä ystäviä, eivätkä nämä linjaukset sitä mitenkään paranna. On hyvä asia, että uusia turvalaitteita kuten jalankulkijan tunnistin ja hätäjarrutusjärjestelmä tulee vaadittuina vakiovarusteina mutta ylinopeudenajoestin menee ymmärrykseni yli. EU ei edes ole yhdenmukaisessa tilanteessa kyseisen esityksen suhteen, Saksan ja Suomen tiestöt poikkeavat toisistaan. Ennemminkin nopeusrajoituksia tulisi nostaa, nykyaikaiset autot passiivisine ja aktivisineen turvavarusteineen suojaavat matkustajia huomattavasti paremmin kuin 50-70-luvun upeasti muotoillut autot. Toki nopeusrajoituksien nosto vaatii hyvän infran, mutta aina vaan pidentyvät työmatkat vievät ihmisen vapaa-aikaa aivan liikaa, samalla myös talvinopeuksien muutoksista voidaan luopua, kuten kellojen siirrostakin. Ihmiset eivät ole tyhmiä, ei sitä maksimia tarvitse ajaa jos keli ei sitä salli, eikä ylinopeuden ajo ole sallittua on sitten autossa rajoitinta tai ei.

 

Luotto ihmiseen on monen muunkin asian kulmakivi, ihmiseen on pystyttävä luottamaan.

 

Ilmastonsuojelu on vallannut kaiken keskustelutilan. Kun asiaan halutaan puuttua on järkevää, että säädökset tulevat maailmanlaajuisena tai vähintään EU:n laajuisina. Autotehtaille on tulossa uusien autojen päästörajavaatimuksia, päästöjen pitää vähentyä 37,5% vuodesta 2021 vuoteen 2030. Mitä se käytännössä tulee tarkoittamaan on vielä kysymysmerkin alla, mutta nyt teollisuus vastaa asiasta ja tilanne on tasapuolinen kaikille. Viimeaikainen keskustelu dieselin ja polttomoottorin ympärillä on täysin asiantuntematonta ja hölmöä, joten tervehdin tasapuolista esitystä ilolla. Tietysti kaikkien tulee ottaa valinnoissaan huomioon ympäristö, siksi minä teen vaalikiertueeni sähköautolla. Jatkuvasti kerrotaan ettei sähköauto toimi Suomessa ja se on älyttömän kallis (ei muuten ole, ellei osta hintahaitarin kalliimmasta päästä) jne. Päätin osoittaa väitteet vääräksi ja jos/kun auto toimii vaalikiertueella, se toimii myös normaalissa perheajossa. Tietysti on tilanteita joissa akun kapasiteetti/latauspisteiden etäisyys on liian pitkä, silloin on käytössä edelleen polttomoottorit, joita voi käyttää ympäristöystävällisillä uusiutuvilla polttoaineilla. Biokaasu, etanoli, biodiesel ja tulevaisuudessa vety(?) ovat asioita joita tulee kehittää eikä kieltää. MaaS-joukkoliikenneajattelu on taas toisen kirjoituksen paikka, mutta suosittelen etsimään netistä asiantuntijan luennon asiasta ja tutustumaan maailmaa mullistavaan asiaan.

 

Liikenne on murroksessa, mutta sadankin vuoden kuluttua vappuajoissa tullaan näkemään T-Ford, autoharrastus on hyvä harrastus.

 

Ammattidieseljärjestelmä on myös asia joka tulee ottaa Suomessa käyttöön. Polttoaineen hinta on raskaassa liikenteessä todella suuri tekijä, pienikin hinnannousu vaikuttaa logistiikkakustannuksiin huomattavasti. Kuljetuskustannuksien kasvaminen tarkoittaa vientiyrityksien kilpailukyvyn heikkenemistä ja sitä kautta talouskasvun hiipumista sekä myös kotitalouksien ostovoiman heikkenemistä, sillä kustannukset siirtyvät jokaiseen kaupasta ostettuun tuotteeseen. Polttoaineen hinta vaikuttaa samoin kuin yleinen alv % nosto, Suomeen on rakennettava ammattidiesel järjestelmä.

 

 

Nuoret eivät enää aja ajokorttia yhtä innokkaasti kuin aikaisemmat sukupolvet, jossain vaiheessa meidät tulee kohtaamaan ammattikuljettajapula, Suomi pyörii pyörillä ja alasta on huolehdittava. 

 

 

Itse nautin ajamisesta, moottoripyöräily on yksi parhaista asioista mitä kiireisen elämän keskellä voi tehdä, kaikkien rajoituksien ja hyvääkin tarkoittavien asioiden puristuksessa on hyvä kun ihminen saa hetkeksi omaa rauhaa ja vapautta. Prätkän sarvissa sitä löytää, kunhan tiestö on kunnossa ja muistetaan turvallisuus, kolmion takaa ei saa tulla moponkaan eteen.

 

 

Motoristi

#ariturvaa 76