Blogi

Maailman paras taksi (02.05.2018)

Sain palautetta taksiuudistuksesta eilen Sinisten vapputapahtumassa. Ymmärrän epätietoisuuden ja elinkeinoa kohtaan kohdentuvan huolen. Liian usein olen kuullut taksiautoilijoiden sanovan ettei 1.7. jälkeen uskalla enää astua taksiin, niinpä ajattelin julkaista asiasta blogin.

Taksimaailma mullistuu heinäkuun alussa, kun uusi liikennepalvelulaki astuu voimaan. Taksiyrittäjän poikana ja eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtajana ymmärrän, kuinka valtavasta muutoksesta on kyse. Siirtymä säännellystä ja rajoitetusta järjestelmästä markkinaehtoiseen lietsoo pelkoa. Halusimme muutosta tai emme, heinäkuu lähestyy jo kovaa vauhtia. Nyt kannattaa unohtaa muutoksen harmittelu ja tulevaisuuden manaaminen. On aika ryhtyä toimeen ja kohdata muutokset pystypäin!

Olen täysin vakuuttunut siitä, että suomalainen taksi pärjää jatkossakin. Hintojen vapautuminen ja liikenteen muuttuminen palveluksi (MaaS= Mobility as a Service, suom. liikkuminen palveluna) houkuttelee uusia asiakkaita taksien käyttäjiksi. Takseista tulee luonteva osa liikenteen palvelua. Asiakas pääsee kotiovelta määränpäähänsä yhdistelemällä matkallaan julkista liikennettä, kevyttä liikennettä ja taksikyytejä. Lakimuutoksen myötä taksien määrän ennustetaan kasvavan. Jatkossa ala tarjoaa työtä yhä useammalle suomalaiselle.

Ammattimainen palvelu taksiliikenteessä on jatkossa kaiken a ja o, ja sehän Suomessa jo osataan. Kun palvelu on hyvää, palaa asiakas seuraavallakin kerralla tutun taksin kyytiin. Jokainen kuljettaja pystyy omalla ammattitaidollaan ja palveluasenteellaan vaikuttamaan asiakasmääriin. Lakimuutos mahdollistaa kanta-asiakkuuksien synnyn, sillä asiakkaat eivät enää joudu valitsemaan ensimmäistä tolpalla odottavaa autoa. Myös erilaiset hinnoittelu- ja palvelupaketit mahdollistuvat ja houkuttelevat uusia taksinkäyttäjiä. Taksimatkan hinta voi vaihdella esim. kellonajan, tilaustavan ja haluttujen palveluiden mukaan. Taksimatkoja voi tarjota vaikkapa kiinteällä kuukausimaksulla bussikortin tapaan. Myös kyytien jakaminen lisääntynee, mikä myös houkuttelee uusia asiakkaita takseille.

Asiakaslähtöinen palvelu nousee siis keskiöön. Hinnat tulee ilmoittaa asiakkaille selkeästi ja ymmärrettävästi. Selkeästä ja asiakaslähtöisestä hinnoittelusta voi syntyä jopa kilpailuvaltti. Jatkossa asiakkaan kyytiin saamista ei enää ratkaise järjestys taksitolpalla, vaan sopiva yhdistelmä asiantuntevaa palvelua, laadukasta kalustoa ja sopivaa ja selkeää hinnoittelua. Totta kai on myös asiakkaita, joille hinta on ensimmäinen ja ainut kriteeri valita taksi, mutta suurelle osalle asiakkaista hinnan ohella tärkeäksi muodostuu myös palvelun laatu ja luotettavuus. Jos asiakas saa huonoa palvelua, hän ei tule takaisin. Puutteista hinnoittelussa tai kalustossa asiakas voi ilmoittaa Trafille. Asianmukaisella kalustolla ja lainsäädännön noudattamisella ei polkuhintoihin päästä.

Minä ja puoluetoverini ajoimme uudistukselle puoli vuotta pidemmän siirtymäajan kuin alkuperäisessä lakiehdotuksessa, jotta taksiyrittäjille jäisi riittävästi aikaa valmistautua uudistukseen. Taksinkäyttäjien määrä lisääntyy MaaSin myötä, ellemme itse jarruta kehitystä. Olisiko siis järkevää lopettaa asiakkaiden pelottelu taksin muuttumisesta yhdessä yössä? Suomalainen taksi on maailman paras ja olen vakuuttunut siitä, että palvelu on jatkossakin niin laadukasta ettei luotettava ja turvallinen taksi ole katoamassa mihinkään. Muutoksessa on aina riskinsä, mutta vanhan viisauden mukaan siinä on myös mahdollisuus. Laadukas tuote, suomalainen taksi palvelee jatkossakin kasvavaa asiakasjoukkoa.