Ari Jalosen blogi

Blogi

MaaS rynnistää markkinoille (30.05.2018)

MaaS on lyhenne englannin kielen sanoista Mobility as a Service. Se tarkoittaa liikkumista palveluna. Tämän suomalaisen keksinnön tavoitteena on tehdä liikkuminen mahdollisimman helpoksi. Yhdellä lipulla voit matkustaa määränpäähäsi yhdistelemällä useita eri kulkuvälineitä, esimerkiksi junaa, bussia ja taksia. Saat aikataulutiedot ja voit ostaa lipun yhdestä sovelluksesta sen sijaan, että joutuisit käyttämään useita eri nettisivuja aikataulutietojen hakemiseen ja lippujen ostamiseen.

Liikenne murroksessa

Liikenteessä on käynnissä suuri murros. Kaikkialla maailmassa kehitetään uusia liikkumisratkaisuja. Murroksen laajuutta voi verrata matkapuhelinalaan. Lähes jokaisella meistä on nykyään kännykkä, mutta pari vuosikymmentä sitten ennen matkapuhelimien yleistymistä maailma oli vielä hyvin erinäköinen. Vastaava muutos tulee tapahtumaan liikkumisessa ja muutoksen vauhti on huima.

Eri liikkumismuotojen ja liikkumisvälineiden rajat tulevat hämärtymään. Jatkossa ei ole enää perinteistä kahtia jakoa ihmisiin, jotka autoilevat ja ihmisiin, jotka käyttävät julkista liikennettä. Liikkuminen tapahtuu jatkossa siten, miten se kussakin tilanteessa on helpointa. Joskus vuokrataan auto tai mennään omalla, toisella kertaa yhdistetään taksimatka junaan. Tekniikan kehitys mahdollistaa paljon uutta. Samaan aikaan ihmisten odotukset ja vaatimukset lisääntyvät. Tämä luo yrityksille hyvät mahdollisuudet kehittää uutta liiketoimintaa.

Suomi kulkee edelläkävijänä

Suomessa on tällä hetkellä maailman innovatiivisin liikenteen lainsäädäntö, joka mahdollistaa MaaSin kaltaisten uusien palveluiden käyttöönoton. Liikenteen dataa on avattu sovelluskehittäjien käyttöön. Meillä suomalaisilla onkin ainutlaatuinen tilaisuus päästä testaamaan liikkuminen palveluna -konseptia etunenässä. Tällä hetkellä palvelut toimivat suurissa kaupungeissa, mutta liikenteen murroksen edetessä palveluja on odotettavissa myös pienempiin kaupunkeihin.

Uudenlaiset netin avulla toimivat liikennesovellukset (esim. Whim, Kyyti, Tuup) ovat jo kasvattaneet käyttäjäkuntaansa. Suomi näyttää mallia maailmalle siinä, miten liikenne muuttuu. Liikkuminen nähdään entistä enemmän palveluna auton omistamisen sijaan. Etenkään kaupungissa asuville nuorille yksityisautoilu ei ole enää houkuttelevin vaihtoehto. Liikenne palveluna -konsepti iskee juuri tähän rakoon ja voi vaikuttaa yksityisautoilun vähenemiseen. Ei yksityisautoilu MaaSin myötä kuitenkaan katoa, se vain muuttaa muotoaan. Liikkumisen järkeistäminen tekee hyvää niin kukkarolle kuin ympäristöllekin.