Blogi

Suomen tiestö on laitettava kuntoon (02.04.2019)

Suomen tiestö laitettava kuntoon!

Liikkukoon kulkuneuvo polttomoottorilla, sähköllä tai vaikkapa hevosen vetämänä se tarvitsee alleen tien. Suomen tiestö on aikoinaan rakentunut kärrypolkujen mukaan ja ikävä kyllä vuosikausia jatkunut alimitoitettu tiestön kunnostus on tuonut tiet jälleen kärrypolkuaikaan. Onneksi tämä hallitus puuttui asiaan ja panosti infran kuntoon huomattavasti enemmän kuin aikaisemmat hallitukset, korjausvelka on kuitenkin kasvanut niin suureksi, ettei se paljon tiestössä näy, en edes uskalla kuvitella tiestön kuntoa ellei panostuksia olisi tehty. 
Seuraavan hallituksen on välittömästi ensi töinään laitettava kuluvalle vuodelle parlamentaarisesti sovittu summa perusväylänpitoon ja jatkettava tämän hallituksen linjaa. 
Todennäköisesti hallitusneuvotteluista tulee ennenäkemättömän vaikeat ja pitkät, siksi olen valmis käymään eduskuntaryhmien puheenjohtajien kanssa neuvotteluja jo ennen hallituksen syntymistä, jotta tarvittavat rahat saadaan viivytyksettä käyttöön.
 
 
Korvausvelkaa vähennettiin hankerahojen siirrolla perusväylänpitoon, joka taasen teki infran parantamiseen liittyvän viiveen.  Tulevalla kaudella on siis tehtävä myös hankkeita. Satakunta on viime kautena saanut vastaavan panostuksen infraansa, kuin muutkin maakunnat, näin ei kuitenkaan ole aina käynyt ja Satakunta on eräs ainoista maakunnista, jossa ei ole metriäkään moottoritietä. VT8 välillä Pori-Rauma olisi hyvä olla moottoritietä, vähintään nelikaistaista, sen ympärille on nyt syntynyt vaaliliittokin, missä olen mukana. Satakunnan muutkin tiet tarvitsevat parannuksia. Kohtalaisen pienillä investoinneilla voisimme saada VT2 välillä Pori-Harjavalta nelikaistaiseksi, sillä välillä on ainoastaan 3 lyhyehköä pätkää 2 kaistaisena, kustannustehokas investointi maksaa itsensä varmasti takaisin polttoaine ja turvallisuushyötyinä.
 
 
Polttoainesäästöt ja turvallisuus kulkevat usein yhdessä. Risteykset tulisi aina rakentaa kunnollisilla kiihdytys ja erkanemiskaistoilla, liikenne olisi sujuvampaa, taloudellisempaa ja turvallisempaa. Kohtalaisen kustannustehokkaasti voidaan siis tehdä merkittäviä asioita, mikäli tahtoa riittää.
Minulla on tahtoa ja neuvottelutaitoja.
 
 
Olen ollut 8 vuotta Liikenne-ja viestintävaliokunnassa ja perehtynyt erittäin syvällisesti Suomen liikennepolitiikkaan, se on parhaimmillaan suuren murroksen kourissa. Liikenne tarvitsee asiantuntijoita, minulla on palava halu parantaa Suomen ja Satakunnan liikennettä, koen voivani antaa asiantuntijuudellani paljon etuja suomalaisille ja satakuntalaisille.
 
 
Äänestä seiskakuus
Satakuntaan infra uus
#ariturvaa 76